نکات کلیدی در طراحی لابی مجتمع مسکونی

نکات کلیدی در طراحی لابی مجتمع مسکونی

لابی ناریران

ورودی و راهرو:
امروزه با افزایش جمعیت مجتمع ها، برج ها و آپارتمان های مسکونی و اداری فضاهایی هستند که محل سکونت تعداد کثیری از مردم به شمار می روند. وسعت بسیار زیاد این ساختمان ها و رفت و آمد های بسیار آن موجب شده تا در طراحی معماری، در بدو ورود فضایی را با عنوان لابی در نظر بگیرند. این فضای عمومی مورد استفاده همه ساکنان ساختمان قرار می گیرد بنابراین باید نیازهای آنان را به خوبی برآورده کند. ناریران در این مطلب می خواهد با شما در خصوص طراحی داخلی و دکوراسیون لابی ساختمان های بزرگ صحبت کند و برای طراحی آن ایده هایی را در اختیار شما بگذارد.

تقسیم بندی فضایی در طراحی لابی ساختمان

فضاهای عمومی ساختمان تا حدی، نشانه ای از موقعیت و سبک زندگی ساکنان آن است. طراحی داخلی فضا و دکوراسیون محیط‌های عمومی و مشترک مانند لابی ساختمان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لابی ها عموما با سقف های بلند، در طبقه همکف ساختمان واقع شده و فضایی از آن است که هنگام ورود به آپارتمان از آنجا عبور خواهید کرد. بخش های اصلی لابی شامل نگهبانی و نشیمن است که هر کدام از آنها طراحی خاص خود را می طلبد.

فضای نشیمن در طراحی لابی مجتمع های مسکونی

ورودی خانه شما باید میزبان و دعوت کننده باشد. لابی تنها یک فضای انتظار نیست بلکه مقدمه ای از مهمان نوازی و معماری خانه ی شماست. بخش نشیمن، فضایی در لابی است که با قرار دادن ترکیبی از مبل یا صندلی و میز، شبیه اتاق‌ نشیمن، به نشستن افراد اختصاص می‌یابد. از این فضا به عنوان محل انتظار میهمانان و یا جلسات کوتاه با میمانان غریبه است که ساکنان نمی خواهد وارد فضای خصوصی خانه شان شود. استفاده از چند وسیله تزئینی و نورپردازی مناسب به حس فضایی این مکان کمک می کند.

طراحی فضای نگهبانی در لابی آپارتمان ها

از آنجا که تعداد ساکنین آپارتمان ها و مجتمع‌ ها زیاد است بنابراین رفت ‌وآمدهای زیادی نیز در این فضا صورت می‌گیرد. برای حفظ امنیت ساکنین، به صورت شبانه‌روزی افرادی استخدام میشوند که در قسمت نگهبانی لابی مستقر شده و عبور و مرور افراد را کنترل کنند. این قسمت از لابی شامل یک پیشخوان و یا میز و صندلی و همچنین امکانات مخابراتی برای برقراری ارتباط با تک‌تک افراد و واحدهای ساختمان است. طراحی چنین فضایی باید شاخص باشد تا در بدو ورود بتوان آن را تشخیص داد. این کار کمک می کند تا کسانی که برای کسب اطلاعات به نگهبان احتیاج دارند به راحتی بتوانند به او دسترسی داشته باشد. در عین حال مکان یابی این بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار است، این کار باعث می شود تا نگهبان به راحتی بر رفت آمدهای فضا مسلط باشد. در تصویر بالا دیوار سبز پشت قسمت نگهبانی لابی را پوشش داده و آن بخش را شتخص کرده است.

انتخاب کف پوش برای لابی در مجتمع های مسکونی

لابی محل عبور و مرور همه افراد ساکن و مراجعه‌کننده‌های ساختمان است، محکم بودن کف پوش این فضا یکی از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه داشت. کف پوش‌های سنگی می تواند بهترین انتخاب برای چنین فضایی باشد. این کف پوش هم در مقابل ضربه‌هایی که از اسباب‌کشی و حمل بار ایجاد می‌شود، صدمه نمی‌بیند و هم به راحتی تمیز می‌شود. در فضاهایی که وسعت آن‌ها زیاد است بهتر است که از رنگ های تیره مانند رنگ سیاه برای کف پوش ها استفاده نکنیم چون اثر کفش افراد و غبارهای موجود در هوا همیشه لکه‌هایی را روی سطح سنگ ایجاد می‌کند و ظاهر آن را کثیف می کند. از فرش‌های ماشینی، گلیم و گبه و مانند این‌ها نباید در چنین فضایی استفاده کرد. چون دائم در حال لیز خوردن و جابجا شدن می‌باشد ولی وجود پادری برای تمیز کردن کف کفش‌ها قبل از ورود به لابی و یا در مقابل در ورودی مجتمع ضروری است.

انتخاب دیوارپوش برای لابی برج ها

برای انتخاب پوشش دیوارها،‌ باید به وسعت فضای لابی توجه کنید. اگر وسعت فضای شما زیاد باشد و در هنگام حمل و نقل اثاثیه و بار احتمال برخورد با دیوار وجود نداشته باشد، می‌توانیم دیوارها را با رنگ روغنی یا کاغذ‌ دیواری‌های مختلف، تنوعی زیبا را در محیط ایجاد کنید. با این تنوع علاوه بر ایجاد زیبایی ظاهری، وسعت و نور محیط را نیز می‌توان افزایش داد. ولی اگر لابی کوچک باشد، بهتر است دیوارهای محیط را نیز با مصالح مقاوم تر مانند سنگ و یا پوشش های چوبی بپوشانید و حتی وسایل دکوری را نیز محدود کنید. انتخاب رنگ برای دیوار پوش ها بهتر است با توجه به وسعت فضا، نور موجود و همچنین لوازم دکوراسیونی که به کار رفته، انجام بگیرد.

طراحی سقف لابی ساختمان های بزرگ

طراحی سقف در لابی ساختمان های بزرگ باید به گونه ای انجام شود که در خور مقیاس فضا و سبک دکوراسیون آن باشد. دقت داشته باشید که با توجه به سبک دکوراسیون نوع تزئینات فضا را انتخاب کنید. به عنوان مثال فضاهای مدرن پذیرای تزئینات زیاد نیستند. در تصویر بالا نمونه ای از طراحی سقف مرکزگرا به سبک کلاسیک را می بینید که به خوبی توانسته با دیگر بخش های لابی هماهنگ شود. انتخاب لوستر و ابعاد مناسب آن نیز به این موضوع کمک کرده است. یکی دیگر از نکات مهم در طراحی سقف نورپردازی فضاست که در ادامه در خصوص آن صحبت خواهیم کرد.

نورپردازی لابی در آپارتمان های مسکونی

لابی هم مثل هر فضای دیگر، با وجود یک نورپردازی خوب، صرف‌نظر از موضوع روشنایی، جلوه زیبا و متفاوتی پیدا می‌کند، برای نورپردازی این محیط‌ها با توجه به کاربردهای مختلفی که دارند، به دو نوع نورپردازی نیاز است، یکی نورپردازی فضای نشیمن و پیشخوان و دیگری نورپردازی دکوراتیو. برای نورپردازی فضای نشیمن می‌توانیم از لوسترهای آویزی یا سقفی، هالوژن‌های توکار، لوسترها و چراغ‌های دیوارکوب، آباژور و یا انواع چراغ‌های رومیز و یا پایه بلند ایستاده، استفاده کرد و در شرایطی که دیوارکوب‌ها و یا لوازم تزئینی دیگر در محیط وجود داشته باشد، نورپردازی آن‌ها، جلوه‌ای متفاوت را به وجود می‌آورد.

استفاده از گیاهان آپارتمانی در فضای لابی

اگر فضای لابی، راهروها و یا مکان‌های موجود تا آسانسور و پله، به هنگام روز از نور کافی برخوردار باشد، می‌توانیم از گیاهان طبیعی استفاده کنیم تا روحی تازه به محیط ببخشیم. بعضی از طراحان و معماران طراحی لابی را به صورت فضایی نیمه باز انجام می دهند تا بتوانند با بهره گیری از نور طبیعی بر زیبایی فضای لابی بفزایند.
در ‌صورت عدم وجود نور طبیعی باید از گل ها و گیاهان آپارتمانی که در شرایط نور کم هم رشد خواهند کرد استفاده کنید. این گیاهان به دلیل مقیاس فضا باید اغلب قامت و ابعادی بلند و بزرگ داشته باشند تا بتوانند با محیط تناسب داشته باشند.

استفاده از وسایل دکوری در فضای لابی

آباژورها، تابلوهای هنری، و مجسمه ها می توانند به عنوان وسایل دکوری به زیباتر شدن فضای لابی ساختمان ها کمک کند. این وسایل باید متناسب با سلیقه ساکنان و سبک دکوراسیون فضای داخلی انتخاب شود. باید دقت داشت مکان مناسب برای هر یک از وسایل را با توجه به فضای عبور و مرور انتخاب کنید. وسایل دکوری نباید موجب ناراحتی و ایجاد خلل در رفت و آمد ساکنین شود.